گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 / 12 / 1386برچسب:گشت,گذار,اینترنت, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

                     webnet.loxblog.com

 

با وجود تمام صحبت‌هایی که اخیرا درباره سیستم‌های ناقص شکل‌دهی حریم خصوصی در فیسبوک مطرح مي‌شود، وقتش رسيده درباره اطلاعات و مطالبي که در وب و سیستم‌تان در دسترس افراد قرار می‌دهید، تفکر کنید.


با رعايت مواردی که در ادامه آورده می‌شود زندگی شما در وب کمتر عمومی مي‌شود. نکته این‌که اصلی‌ترین معنی «بالا بردن حریم خصوصی‌تان در سیستم‌های رايانه‌ای» رمزگذاری اطلاعات‌تان است. اگر فایل‌هایی دارید که مختص خودتان است، ضرورت دارد نگاهی دوباره به آنها بیندازید.  یـک بـــــرنامه بـــررسی پس‌زمینـــه (Background Check) را برای خودتان اجرا کنید تا بفهمید آنجا چه می‌گذرد. تنها چند ثانیه زمان لازم است تا بفهمید گوگل چه چیزهایی درباره شما می‌داند.

آیا می‌خواهید بدانید یک کارگزار بالقوه چه‌چیزهایی می‌تواند بداند؟ در سراسر وب ابزارهای قدرتمندی برای بررسی پس‌زمینه وجود دارد. نیازی نیست همه آنها را امتحان کنید، فقط اين را بدانید که این‌کار تنها با چند کلیک انجام می‌پذیرد. 

مرورگری ناشناس و خصوصی را کنار بگذارید و واقعا اثری از خود به جای نگذارید. حالت‌های مرورگری خصوصی ممکن است مانع شود که همکاران یا هم‌اتاقی‌تان ببیند در کجای وب هستید، ولی تعداد زیادی رد و اثر به‌جای می‌گذارید. برای این‌کار نیاز است کارهایی انجام دهید؛ کوکی‌های فلش و Cacheهای DNS را پاک کنید و سیستم خود را روی خودکار تنظیم کنید تا بعد از روشن شدن و بالا آمدن، یک شروع تازه داشته باشید. 

سوالات امنیتی بهتری انتخاب کنید. برخی سوالات امنیتی و برنامه‌های بازیافت رمز عبور که توسط نرم‌افزارهای تحت وب ارائه می‌شود واقعا بد هستند؛ هر شخصی که آشنایی مختصری از شما و آگاهی اندکی از گوگل داشته باشد هر زمان که بخواهد می‌تواند به درون ایمیل شما راه پیدا کند. به‌جای آن‌که به‌طور مستقیم نام یکی از اعضای خانواده خود را به‌عنوان سوال امنیتی انتخاب کنید می‌توانید از طرحی مانند «[یک عبارت درباره هوا[ + ]یک عبارت اسمی میانی[ + ]یک کلمه یکتا]» استفاده کنید. بنابراین برای مثال جواب شما این خواهد بود: «هوای خوب، اسم میانی خودتان یا یکی از اعضای خانواده، کلمه‌ای که در طول روز بیشتر استفاده می‌کنید» که «اسم میانی» برای جواب‌های واقعی است. اگر هم حافظه‌تان به اندازه کافی قوی است می‌توانید سوال مخصوص به خودتان را طراحی و انتخاب کنید.

BitTorrent را برای دانلودکردن خصوصی تنظیم کنید. بیت‌تورنت یک محل عمومی و معمول برای به‌اشتراک گذاری فایل است و این به معناي آن است که تمام گروه‌های مردم در آن وارد می‌شوند و از شما مي‌پرسند نشاني IP شما چیست و چیزی را که دانلود می‌کنید می‌تواند مشخص کند. هم به‌وسیله یک پروکسی و هم به‌وسیله تنظیماتی که در نرم‌افزار تورنت مورد علاقه‌تان انجام می‌دهید، می‌توانید از حریم خصوصی‌تان هنگام دانلود حفاظت کنید. هیچ‌چیز بدون خطا نیست ولی چند چک‌باکس کوچک و یک راه متفاوت دانلودکردن می‌تواند خیال و ذهن شما را راحت کند. 

تنظیمات گوگل خود را بدانید. بسیاری از کاربران اینترنت بیشتر عمر اینترنتی خود را در نرم‌افزارهای کاربردی بر پایه ابر متعلق به گوگل می‌گذرانند. بنابراین برای آن‌که تنظیم کنید گوگل چه‌چیزی را درباره شما به‌طور عمومی به‌اشتراک بگذارد یا چه میزان از جستجوهای گذشته‌تان را ذخیره سازد یا چگونه از داده‌هایتان فایل پشتیبان تهیه کند تا همواره نسخه مختص به خود را داشته باشید، باید تنظیمات گوگل را بشناسید. تمرکز اصلی این تنظیمات روی حریم خصوصی کاربر و نگهداری داده‌هاست. این مساله که پارامترهای فضایی که داده‌های شما در آن ذخیره و به اشتراک گذاشته می‌شوند را بدانید، همواره مفید است.


چگونه حرکت کردن را بدون این‌که شناسايي شويد، بياموزيد. تنها به‌خاطر چند کشور که دسترسی گسترده به اینترنت دارند این تفکر نباید به‌وجود بیاید که وب، آزاد و خصوصی است. چرا باید این امکان را فراهم آورید که داده‌های شما در وب به دست اشخاص دیگر بیفتد؟ وقتي به جایی سفر می‌کنید که ممکن است حریم خصوصی‌تان رعایت نشود از جیمیل امن استفاده کنید. حافظه قابل حمل خودتان را داشته باشید، برای رمز‌های عبورتان و رمزگذاری آنها به KeePass و TrueCrypt اعتماد کنید و چگونگی ارسال اطلاعات در وب به‌طوری‌که تنها برخی افراد با مهارت‌های بسیار بالا بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند را بشناسید. 

webnet.loxblog.com

به موقعيت خودتان در فيس بوك اشراف داشته باشيد. فیسبوک اطمینان داده است تنظیمات «ساده» حریم خصوصی بزودی راه‌اندازي مي‌شود، ولی با این حال باید دقیقا بدانید چه‌چیزی را می‌خواهید به‌اشتراک بگذارید یا چه‌چیزی را برای خودتان نگه دارید. اگر بدانید چه اطلاعاتی از شما در کل وب دیده خواهد شد ممکن است برخی از آنها را حذف کنید.

مرورگر خود را از طریق یک پروکسی اجرا کنید. این چیزی نیست که در همه موارد بخواهید انجام دهید؛ ولی انجام آن گاهي که بخواهید اثرات آنلاین خود را پنهان کنید، مفید است. برای انجام آن می‌توانید از «ابزار تصادفی‌سازی رفتن به وب» استفاده کنید. به‌وسیله نصب این ابزار در رايانه خانگی خود یا در فضای وب میزبانی شده، می‌توانید براحتی و بدون این‌که اثری از خود برجای بگذارید در وب به گشت و گذار بپردازید. همچنین می‌توانید یک پروکسی از طریق موتور نرم‌افزاری گوگل اجرا یا حتی به‌وسیله پروکسی SSH SOKS مرورگری خود را رمزنگاری کنید (برای افراد کاملا حرفه‌ای). هر راهی را که انتخاب کنید برای شبکه‌های محدود و اتصال‌های خطرناک، مفید و سودمند خواهد بود.

. از حساب‌های مالی خود بهتر مراقبت کنید (مثلا حساب‌های مالی در سایت Mint.com). سایت Mint.com یک مجموعه کامل برای بررسی اطلاعات مالی و بودجه‌ای است که به یک معدن طلا برای کسانی که می‌خواهند درباره شما بیشتر بدانند یا بفهمند به کدام حساب‌ها بروند، تبدیل شده است. این خصوصیات است که باعث شده افراد زیادی وارد آن شوند، بنابراین باید از حساب خود محافظت کنید. یک راه اولیه حفاظت این است که از آدرس معمول ایمیل خود استفاده نکنید. یک آدرس جدید ایمیل بسازید و با کسی درباره آن صحبت نکنید (مانند رمز عبور با آن برخورد کنید). 

در فیس بوک در دسترس بمانید بدون این‌که واقعا در آن باشید. ممکن است به این فکر کرده باشید که از فیسبوک خارج شوید، ولی در اين شبکه اجتماعی، دوستان دور و رابطه‌های ضعیف شما دردسترس خواهد بود و همچنین افرادی که ایمیل شما را ندارند می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. در اینجا یک راه میانبر پیشنهاد می‌شود؛ از فیسبوک خارج شوید بدون آن‌که واقعا آن را ترک کنید.

یک حساب جدید بسازید و آن را به یک ایمیل متفاوت وصل و راه‌اندازی کنید. در این حالت دوستان قدیمی شما وجود دارند ولی واقعا نمی‌توانند بدون اجازه شما برایتان چیزی را به‌اشتراک بگذارند.



-